Blueair Case study laughing

BRANDING — Discovery  |  Future identity and position  |  Portfolio strategy 
CREATIVE — Advertising  |  Corporate design  |  Campaign design  |  Video/photography  |  Video/photography  |  Web design  |  Copywriting  |  Packaging design

Blueair

BAKGRUND

Blueair grundades i övertygelsen att ren luft är en mänsklig rättighet. För över 20 år sedan bestämde sig företagets svenska grundare för att skapa världens bästa luftrenare. Blueair luftrenare föddes genom att han samlade ett team av talangfulla designers och filtreringsexperter som delade hans passion för hållbarhet, kvalitet och design. Blueairs prisbelönta luftrenare kombinerar överlägsen prestanda och låg ljudnivå med tidlös skandinavisk design. De förbättrar människors hälsa och välbefinnande i över 60 länder runt om i världen.

NAMN

Logotypen och namnet Blueair var ett samarbete mellan kunden och byrån. Namnet och färgen fångar känslan av ren frisk luft.

UTMANINGEN

Uppdraget var att förädla Blueairs varumärkes- och produktstrategi och visa hur vi skulle närma oss en snabbt växande marknad för luftrening.

VARUMÄRKESPOSITIONERING – BLUEAIR PRODUKTER

Blueair Classic

Ta hand om dina nära och kära

Blueair Pro

Få nya krafter

Blueair Sense+

Lev livet stilsäkert

TAKTIK / RESULTAT

Det övergripande varumärket Blueair fick en ny position och nya värden. Tre olika produktkategorier fick också var och en sin egen positionering. Det arbetet var grunden för en ny mer kraftfull grafisk identitet som fortfarande är trogen märkets rena, minimalistiska design. Det har stärkt Blueairs position som en av världens ledande tillverkare av luftrenare för inomhusbruk.

Resultatet blev en global lansering av en uppdaterad logotyp och ett nytt visuellt språk som stödjer Blueairs kärnvärden som ett vänligt, engagerat, positivt och livfullt företag. Ett företag som hjälper människor att få kontroll över sin luftkvalitet och sitt välbefinnande.

Blueair Case study front page
Blueair Case Study Woman with dog

Se mer kundcase

Strenx

Hur man får ett varumärke att sticka ut från mängden

Strenx® / SSAB

Group-68

Hur man får bort engångsflaskor i plast från stora evenemang

Bluewater