Strenx steel a plus m case

BRANDING — Discovery  |  Future identity and position  |  Portfolio strategy  |  Internal activation
CREATIVE — Advertising  |  Corporate design  |  Campaign design  |  Event marketing  |  Video/photography  |  Video/photography  |  Web design  |  Copywriting

Strenx® höghållfast stål från SSAB

BAKGRUND

SSAB är en internationellt konkurrenskraftig leverantör av specialstål, med tillverkning i Sverige, Finland och USA. Efter en sammanslagning med finska stålföretaget Ruukki behövde SSAB konsolidera ett flertal stålsorter under ett nytt varumärke.

www.ssab.com

Strenx logo

UTMANINGEN

SSAB kontaktade A plus M inför lanseringen av det nya varumärket, som skulle ges ett nytt namn och en tydlig identitet som ett höghållfast konstruktionsstål

Strenx case positioning SSAB brands
Strenx case positioning table

VARUMÄRKESPOSITIONERING

Varumärkets namn blev Strenx® med tillägget performance steel. Det positionerades som ett premiumstål på samma nivå som det världskända varumärket Hardox® slitstål. Målgruppen för Strenx® performance steel är både producenter och slutanvändare. Vi fokuserade på affärsfördelarna med att arbeta med ett premiumstål och det unika tekniska stöd som SSAB erbjuder, med en balans mellan rationella och emotionella argument. 
Strenx case think thinner get stronger

VARUMÄRKESLÖFTE

Lägre vikt spelar en avgörande roll i strävan att förbättra stålkonstruktioners egenskaper. För att uppnå det behövs starkare stål som möjliggör lättare konstruktioner. Ett stål som Strenx® .
Ett höghållfast konstruktionsstål som Strenx® gör det möjligt att tillverka starkare, lättare, smartare och mer attraktivt utformade produkter. Det är det unika med Strenx® : Du kan göra mer med mindre stål, och alla vinner.
Lastbilstrailers får högre lastkapacitet. Åkerier kan minska bränsleförbrukningen och CO2-utsläppen. Tillverkare av mobilkranar kan göra att de når högre och längre. Oavsett tillämpning är Strenx® vägen till bättre prestanda.

Strenx case crane
Strenx case 3d

BILDSPRÅK – 3D-bilder 

Ett unikt visuellt sätt att visa teknologin och prestandan hos Strenx® .

STRATEGI / RESULTAT 

För att skapa en kommunikationsplattform för Strenx® hade vi workshops med olika avdelningar och gjorde interna och externa intervjuer. Det nya produktnamnet skapades i linje med SSABs namnstrategi. Vi satte upp kommunikationsmål för att möta utmaningarna inom de tre viktigaste segmenten lyft, transport och jordbruk. De var huvudfokus för kommunikationen, samtidigt som en enhetlig identitet behölls inom alla segment och kanaler.\Kommunikation baserad på varumärkesplattformen används på alla kontinenter både digitalt och i andra media. 

Kommunikation baserad på varumärkesplattformen används på alla kontinenter både digitalt och i andra media. Varumärkesråd har satts upp för att säkerställa enhetlighet i all kommunikation. Plattformen utvecklas kontinuerligt för att möta nya utmaningar både internt och externt.

Strenx case brochure
Strenx case home page

Se mer kundcase

Hur förvandla 12 globala produktvarumärken till ett enda övergripande varumärke.

Bluewater A plus M

Hur man får bort engångsflaskor i plast från stora evenemang.